De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s stijgt dit jaar voor het tweede jaar op rij. Daarmee is de uitstoot van het broeikasgas 10 procent hoger dan twee jaar geleden. Dat meldt het AD op basis van cijfers van de RAI, de vereniging van autofabrikanten en –importeurs.

De stijging van de CO2-uitstoot zette vorig jaar in door het verdwijnen van fiscale voordelen voor het leasen van zuinige diesels en hybride auto’s. En hoewel de verkoop van elektrische auto’s in de lift zit, zijn de grotere en zwaardere brandstofauto’s weer zo in trek, dat de CO2-uitstoot dit jaar verder stijgt.

De regels voor de fiscale bijtelling van leaserijders zijn fors versimpeld. Alleen voor auto’s die geen CO2 uitstoten (bijvoorbeeld vanwege de volledige elektrische aandrijving) geldt een 0-tarief. Voor andere lease-auto’s kan privé-gebruik ertoe leiden dat ze 22 procent van de cataloguswaarde bij het belastbare inkomen moeten optellen.

De gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuw verkochte personenauto komt in 2017 uit op 112 gram per kilometer, aldus het AD. Vorig jaar was de uitstoot 107 gram en in 2015 102 gram per kilometer. Qua uitstoot van het broeikasgas zitten de nieuwe personenauto’s weer op het niveau van vijf jaar geleden.

Fiscale voordelen

De Europese Commissie eist inmiddels dat autobouwers in 2030 wagens opleveren met 30 procent lagere uitstoot. Het kabinet-Rutte III wil tegen die tijd zelfs dat auto’s geheel emissieloos zijn. In de tussentijd lijken voor leasers en kopers alleen financiële motivaties een verschil te kunnen maken in de autokeuze.

Volgens Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, kan de uitstoot alleen dalen als er substantieel meer elektrisch wordt gereden, en moet het nieuwe kabinet daarom over fikse aanschafsubsidies gaan denken.

"Je wilt natuurlijk voorkomen dat die volledig elektrische auto’s geëxporteerd worden als ze uit de lease komen en dan moet je het hier aantrekkelijker maken om ze te kopen. We zullen iets moeten doen om de autokoper te verleiden om elektrisch te gaan rijden", aldus Van Eijck tegen het AD.

LEES OOK: 7 elektrische auto’s die in 2020 in de showrooms staan… en die je kunt betalen